Wprowadzona przed kilkoma laty na polski rynek świeca Bosch Super 4 pracuje według najnowszej zasady iskry powietrzno-ślizgowej. Jako pierwsza posiada cztery cienkie elektrody masy z zaostrzoną, posrebrzaną elektrodą środkową. Odstępy między elektrodami zostały ustawione przez producenta. Aby ułatwić klientom dobór właściwej świecy zapłonowej, inżynierowie Boscha zredukowali program świec Super 4 z 20 do 12 typów.
Charakterystyczną cechą świecy Bosch Super 4 są cztery cienkie elektrody zewnętrzne w kombinacji z zaostrzoną posrebrzaną elektrodą środkową. Rozwiązanie to decyduje o przewadze nad tradycyjną świecą. Odpowiednio do zmieniającego się obciążenia silnika i stopnia zużycia elektrod świecy, iskra zapłonowa wybiera za każdym razem zawsze najbardziej optymalną drogę w celu zagwarantowania pewnego zapłonu. Świeca Bosch Super 4 ma, w przeciwieństwie do tradycyjnych świec zapłonowych, aż osiem możliwych dróg przeskoku iskry.
Inną, ale równie ważną zaletą jest samooczyszczające działanie świecy zapłonowej w przypadku osiadania nagaru. Jest to szczególnie ważne dla pojazdów z silnikami o wyższej mocy. Moc silnika, w którym zamontowana jest świeca Super 4, staje się optymalna przez podwyższony aż do 60% współczynnik sprawności świecy zapłonowej. W codziennej eksploatacji oznacza to dodatkowy komfort dzięki wyczuwalnej, równomiernej pracy i polepszonej elastyczności silnika. Podwyższona o 200% możliwość wywołania zapłonu istotnie podwyższa skuteczność funkcjonowania silnika.
Do niedawna program świec zapłonowych Bosch Super 4 obejmował 20 typów. Jednakże dzięki wnikliwym analizom laboratoryjnym okazało się, że program dla poprawienia funkcjonalności może zostać zredukowany do 12 typów. W przeszłości oferowano świece Super 4 z wbudowanym opornikiem (6 kOhm) eliminującym zakłócenia elektromagnetyczne, oraz świece z opornikiem (1 kOhm) przeciwdziałającym zbyt szybkiemu wypaleniu się elektrod.
Przeprowadzone badania starszych pojazdów wyposażonych w słabsze urządzenia zapłonowe wykazały, że czas “trwania” iskry zapłonowej przy świecach z wbudowanym opornikiem (6 kOhm) nadal wystarcza do prawidłowego zapłonu mieszanki paliwowej. Dlatego też skrócony program obejmuje świece, które mają opornik tylko 6 kOhm. (zrezygnowano z opornika 1 kOhm). Wyższy opór gwarantuje ponadto lepsze wytłumienie zakłóceń elektromagnetycznych.
W produkcję świec zapłonowych zaangażowane były dziedziny takie jak chemia i fizyka, metalurgia i elektrotechnika, zatrudniono konstruktorów, inżynierów produkcji, specjalistów w dziedzinie silników i układów zapłonowych, wybudowano laboratoria i stworzono stanowiska testowe. Niepozorna świeca zapłonowa niezaprzeczalnie była owocem wszechstronnych badań. Czteroelektrodowe świece zapłonowe Boscha montujemy we wszystkich pojazdach które obsługujemy. Doświadczenie i zaufanie nabyliśmy podczas imprez zabytkowo sportowych w których braliśmy udział, między innymi zabytkowym saabem 96 V4, Moskwiczem, MG itp:
Artykuł oparty na materiałach firmy Bosch