stat4u
Mercedes



Pompa wtryskowa w benzynowym silniku Mercedesa

Jedną najbardziej znanych marek samochodowych w świece jest Mercedes. Sama nazwa pochodzi od imienia córki Emila Jelinka (przedstawiciela Daimlera). Imię ma swoją genealogię w Hiszpanii i wywodzi się z wyrażenia „łaski pełna”.
Wracając jednak do samochodów, warto zwrócić uwagę, że ten producent już w latach pięćdziesiątych wprowadził do swoich benzynowych samochodów wtrysk paliwa. Pierwszym był Mercedes-Benz 300 SL ze skrzydłowo otwieranymi drzwiami. Zastosowany układ wtryskowy Bosch był nowatorskim systemem sekwencyjnym w pracy zbliżonym do układów diesla. Posiadał mechaniczną pompę wtryskową z regulatorem pneumatycznym, a później mocno rozbudowanym regulatorem mechanicznym. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych z tego systemu zaczęli korzystać inni producenci samochodów, między innymi Porsche, Peugeot, a także Aston Martin.
Z tym układem można było się spotkać w droższych samochodach jeszcze w latach osiemdziesiątych, a obecnie tego typu pojazdy są w rękach kolekcjonerów starej motoryzacji. System ten posiada wiele zalet, ale ma też wady. Zaczynając od zalet (w stosunku do gaźnika) można wymienić: lepsze odmierzenie ilości paliwa, bardzo dobre warunki do stworzenia korzystnej mieszanki paliwowo powietrznej, dokładne ustalenie korekcji dawki względem obrotów i obciążenia silnika i większa moc silnika. Do wad należy niestety wysoka cena pompy wtryskowej i wtryskiwaczy co powodowało zastosowanie tego tylko w droższych pojazdach. Innym mankamentem były gabaryty, dodatkowe rozwiązania silnika aby napędzić pompę wtryskową, domontowanie elektrycznej pompy paliwa i nie zawsze zmniejszone zużycie paliwa w stosunku do gaźnika.
Kiedy silniki Mercedesa i Peugeota pracują na mechanicznym wtrysku paliwa, Bosch do produkcji wprowadza elektroniczny układ jetronic (1967 rok). Mercedes pozostaje najdłużej wierny temu systemowi.

Podstawowa budowa układu i problemy w użytkowaniu



Mechaniczny wtrysk paliwa firmy Bosch składa się z:
  • Rzędowej pompy wtryskowej z regulatorem pneumatycznym lub mechanicznym
  • Pompy paliwa – przeważnie elektrycznej, często montowanej niedaleko zbiornika
  • Regulatora ciśnienia paliwa sprzężonego z pompą lub oddzielnie
  • Filtra paliwa – montowanego za wstępną pompą paliwową
  • Wtryskiwaczy (według ilości cylindrów)
  • Przewodów wyższego ciśnienia, łączących pompę z wtryskiwaczami

  • Problemy podczas użytkowania samochodu z tym układem …i jak sobie z tym poradzić:

  • Nierównomierna praca silnika. W takim przypadku często jest problem ze świecami zapłonowymi, które obecnie nie są przystosowane do dużej ilości mieszanki paliwowo powietrznej. Rozwiązać problem można zastosowaniem czteroelektrodowych świec firmy Bosch tutaj słowa „świec firmy Bosch wstaw link http://www.auta-zabytkowe.pl/swiece-bosch.html , jeżeli to nie pomoże to należy wykonać diagnostykę silnika sprawdzając luzy zaworowe, ciśnienie w cylindrach, odpowiednie ustawienie pompy wtryskowej, zapłon, aparat zapłonowy – jednak te czynności powinien wykonać serwis zajmujący się takimi samochodami. W najgorszym przypadku może być uszkodzona pompa wtryskowa.



  • Brak mocy. Obniżona moc może wynikać z braku pracy na któryś z cylindrów, podstawionych zaworów (często idzie to w parze z nierównomierną pracą silnika), uszkodzonego aparatu zapłonowego (np. zużyte krzywki). Częstym problemem jest także usterka pompy wtryskowej – np. zużycie sekcji tłoczących, ale proszę też nie zapominać o tym ze może być zatkany filtr paliwa.



  • Czarny dym. Ciemny, czarny lub szary dym może w tym samochodzie występować podczas mocnych „przegazówek”, lub podczas szybkiego przyśpieszania. Jednak jeżeli zauważymy przy tym zwiększenie zużycia paliwa, lub ciągły dym nawet na średnich obrotach to należy udać się do serwisu i po wykonaniu diagnostyki silnika i wyeliminowaniu innych usterek do wymiany mogą być wtryskiwacze (częściej do wymiany, czasem do przeczyszczenia) oraz pompa wtryskowa do naprawy (można to wykonać w naszej firmie). W pompie bardzo często przyczyną jest nieprawidłowa ingerencja w regulację pompy, ale często usterce ulega krzywka charakterystyki dawki paliwa, w regulatorze.

  • Wycieki z pompy wtryskowej. W tym przypadku należy udać się do serwisu i po wymontowaniu można wysłać pompę do naszej firmy. Kiedy w pompie, która ma wiele lat powstaje wyciek, to po usunięciu go z jednej strony często powstaje w innym miejscu – przyczyną tego są stare i sparciałe uszczelnienia, dlatego w naszej firmie wymieniamy komplet uszczelek.

  • Silnik zgasł i nie można go uruchomić. Najpierw należy dokonać podstawowych testów, sprawdzając czy jest iskra. Gdyby był z tym problem, to należy rozpocząć drogę w kierunku cewki i aparatu zapłonowego, a także sprawdzić instalację zasilającą. Drugim etapem, jeżeli mamy iskrę to jest sprawdzenie czy podaje paliwo pompa wtryskowa, a także czy tworzy wstępne ciśnienie pompa paliwowa. Częstą usterką w tym przypadku jest uszkodzenie elektrycznej pompy paliwa, lub brak zasilania prądem.

  • Ciężki rozruch zimnego silnika. W takim przypadku często usterce ulega wtryskiwacz rozruchowy lub system regulujący nim.

  • Ciężki rozruch ciepłego silnika. Jest to często związane z zalewaniem świec zapłonowych. Zastosowanie nieprawidłowych świec, które nie radzą sobie z dużą mieszkanką paliwa. Świece firmy Bosch. Także przyczyną bywa uszkodzony wtryskiwacz rozruchowy, który przecieka i zalewa świece, lub rozregulowana pompa wtryskowa.



  • Zestawy uszczelniające do benzynowych pomp wtryskowych Mercedesa oraz Porsche

  • Komplet naprawczy numer F 026 T03 028 - zastosowanie w pompach:
      1. PES 6 KL 70/320 R 2 Mercedes-Benz 300 SL
      2. PES 6 KL 70/320 R 3 Mercedes-Benz 300 SL
      3. PES 6 KL 70/320 R 3 Z Mercedes-Benz 300 SL
      4. PES 6 KL 70/320 R 4 Mercedes-Benz 300 Sc
      5. PES 6 KL 70/320 R 6 Mercedes-Benz 300 Sc
      6. PES 6 KL 70/320 R 7 Mercedes-Benz 300 d
      7. PES 6 KL 70/320 R 8 0 418 076 009 Mercedes-Benz 300 SL
      8. PES 6 KL 70/320 R 9/22 0 418 076 011 Mercedes-Benz 300 d, 300 g
      9. PES 6 KL 70/320 R 11 0 418 076 001 Mercedes-Benz 230 SL
      10. PES 6 KL 70/320 R 12 0 418 076 002 Mercedes-Benz 300 SE


    Komplet naprawczy numer F 026 T03 029 - zastosowanie w pompach:
      1. PES 6 KL 70 A 120 R 18 0 418 076 006 Mercedes-Benz 250 SE
      2. PES 6 KL 70 A 120 R 18 Y 0 418 076 013 Mercedes-Benz 250 SE
      3. PES 6 KL 70 A 120 R 18 Z 0 418 076 012 Mercedes-Benz 250 SE
      4. PES 6 KL 70 A 120 R 19 0 418 076 007 Mercedes-Benz 300 SE
      5. PES 6 KL 70 B 120 R 20 0 418 076 014 Mercedes-Benz 280 SE
      6. PES 6 KL 70 B 120 R 20 Y 0 418 076 015 Mercedes-Benz 280 SE
      7. PES 6 KL 70 B 120 R 21 0 418 076 016 Mercedes-Benz 280 SL
      8. PES 6 KL 70 B 120 R 22 0 418 076 017 Mercedes-Benz 280 SE
      9. PES 6 KL 70 B 120 R 22 Y 0 418 076 018 Mercedes-Benz 280 SE
      10. PES 6 KL 70 B 120 R 23 0 418 076 019 Mercedes-Benz 280 SE
      11. PES 6 KL 70 B 120 R 24 0 418 076 020 Mercedes-Benz 280 SE
      12. PES 6 KL 70 B 120 R 24 W 0 418 076 023 Mercedes-Benz 280 SE
      13. PES 6 KL 70 B 120 R 24 Y 0 418 076 021 Mercedes-Benz 280 SE
      14. PES 6 KL 70 B 120 R 25 0 418 076 022 Mercedes-Benz 280 SL
      15. PES 6 KL 70 B 120 R 28 Y 0 418 076 024 Mercedes-Benz 280 SE


    Komplet naprawczy numer F 026 T03 030 - zastosowanie w pompach:
      1. PES 8 KL 75/120 L 13 0 418 078 999 Mercedes-Benz 600
      2. PES 8 KL 75/120 L 17 0 418 078 998 Mercedes-Benz 600
      3. PES 8 KL 75/120 L 17 W 0 418 078 993 Mercedes-Benz 600, 300/6.3
      4. PES 8 KL 75/120 L 17 X 0 418 078 996 Mercedes-Benz 600
      5. PES 8 KL 75/120 L 17 Y 0 418 078 995 Mercedes-Benz 600, 300/6.3
      6. PES 8 KL 75/120 L 17 Z 0 418 078 997 Mercedes-Benz 600
      7. PES 8 KL 75/120 L 26 0 418 078 994 Aston-Martin DBS
      8. PES 8 KL 75/120 L 27 Y 0 418 078 992 Mercedes-Benz 600, 300/6.3


    Komplet naprawczy numer F 026 T03 026 - zastosowanie w benzynowych pompach wtryskowych Porsche:
      1. PED 6 KL 60/120 R 1 0 418 266 001 Porsche 911 S
      2. PED 6 KL 60/120 R 1 Z 0 418 266 002 Porsche 911 E
      3. PED 6 KL 60/120 R 2 0 418 266 003 Porsche 911 S
      4. PED 6 KL 60/120 R 2 Z 0 418 266 004 Porsche 911 E
      5. PED 6 KL 60/120 R 3 0 418 266 005 Porsche 911 S
      6. PED 6 KL 60/120 R 3 X 0 418 266 008 Porsche 911 2.7S
      7. PED 6 KL 60/120 R 3 Y 0 418 266 007 Porsche 911 T
      8. PED 6 KL 60/120 R 3 Z 0 418 266 006 Porsche 911 S

    projekt i realizacja: kreopka.com