stat4u
Bosch dla Zabytków

Pompa wtryskowa Bosch do zasilania silników benzynowych Typ PE S6 KL70/120 R11 z lat sześćdziesiątych

W latach pięćdziesiątych w firmie Bosch pojawiła się mechaniczna pompa wtryskowa do silników benzynowych w samochodach osobowych.

Pompa ta znalazła praktyczne zastosowanie w Mercedesach, ale benzynowe układy wtryskowe funkcjonowały w silnikach samochodowych już w późnych latach 30., potem w lotniczych, a po zakończeniu II wojny światowej w dwusuwowych silnikach Gutbrod 600 ccm i Goliath 700 ccm. Najbardziej spektakularnym wydarzeniem było jednak zastosowanie go w 1953 r. w Mercedesie 300 SL.

Dostawcą pomp wtryskowych we wszystkich wymienionych przypadkach była firma Robert Bosch, która produkowała je opierając się m.in. na wieloletnich doświadczeniach z produkcji pomp wtryskowych do silników wysokoprężnych.

Mimo wizualnego podobieństwa i zasady działania, między wymienionymi konstrukcjami jest sporo różnic. Po pierwsze, w dieslach paliwo dostaje się do cylindrów zawsze pod koniec suwu sprężania, a w silnikach benzynowych może to trwać znacznie dłużej, jeszcze podczas suwu ssania lub sprężania. Druga różnica, to znacznie mniejsze dawki wtryskiwanego paliwa dostającego się do komory spalania, ale z większą częstotliwością.

Kolejna trudność, to zmienna, w zależności od obrotów, wprost proporcjonalna do ilości zasysanego powietrza, dawka paliwa dostarczanego do komory spalania i wreszcie niższe niż w silniku wysokoprężnym ciśnienie wtrysku oraz trudności związane ze smarowaniem ruchomych części pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Stąd warto bardziej dokładnie przyjrzeć się eksponowanej na wystawie pompie, traktując ją jako rezultat pracy i wysiłku wielu specjalistów Boscha.

Artykuł oparty na materiałach firmy Bosch
projekt i realizacja: kreopka.com